Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη για την παρουσίαση του προγράμματος 2021 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του ΥΠΠΟΑ

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστούμε πάρα πολύ που είστε εδώ παρόντες και παρούσες σήμερα. Ομολογώ ότι χαίρομαι πάρα πολύ που ξαναγυρίζουμε στις παλιές καλές συνήθειες, γιατί φαντάζομαι ότι δεν αποτελώ εξαίρεση όταν λέω ότι έχω βαρεθεί το ΖΟΟΜ και ότι πια έχουμε ανάγκη όλοι τη φυσική παρουσία ο ένας του άλλου.

Όπως είδατε στο σποτ, είμαστε εδώ για το πρόγραμμα του 2021 του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Και όπως είχαμε πει από πέρυσι, στην ουσία αυτό το οποίο κάνει αυτό το πρόγραμμα, είναι να  φέρνει πολύ κοντά τη σύγχρονη δημιουργία με την πολιτιστική κληρονομιά, με τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μνημεία και τα μουσεία. Είναι αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η χώρα μας, να μπορεί πραγματικά το πολύτιμο πολιτιστικό της απόθεμα να το συνδυάζει με εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ερμηνείες, καλλιτεχνικές δημιουργίες, οι οποίες στην ουσία επιτρέπουν και μία διαφορετική ανάγνωση στο ίδιο το μνημειακό μας απόθεμα.

Όπως είχαμε πει από πέρυσι, που ήταν η πρώτη φορά που ιδρύσαμε αυτό τον θεσμό, ο στόχος μας ήταν για το καλοκαίρι του 2021 το πρόγραμμα να εξελιχθεί, με βάση υποψηφιότητες οι οποίες ακολούθησαν την πρακτική του Υπουργείου Πολιτισμού να εκδίδει μία πρόσκληση που περιγράφει αναλυτικά το τι περιμένει από αυτούς τους οποίους θα συμμετέχουν. Η πρόσκλησή μας απευθυνόταν σε πολιτιστικούς φορείς που λειτουργούν με τη μορφή Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις υποψηφιότητές τους και να επιλεγούν εν τέλει αυτοί οι οποίοι θεωρήθηκαν πιο αξιόλογοι από μία ειδική επιτροπή που έκανε την όλη αυτή διαδικασία, Την επιτροπή, υπό την προεδρεία του Γιώργου Κουμεντάκη, θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα.

Ο κ. Κουμεντάκης, όμως, δεν είναι εδώ παρών μόνο ως Πρόεδρος της επιτροπής. Είναι και για το γεγονός ότι φέτος όλο το πρόγραμμα το έτρεξε η Λυρική Σκηνή. Πολύ ευγενικά απεδέχθη την πρόταση, την πρόσκληση, όταν την απευθύναμε, να αναλάβει να τρέξει το πρόγραμμα και να υποστηρίξει όλη τη λειτουργία και της επιλογής αλλά και όλη την πορεία του.

Αυτό που θα ήθελα να πω είναι ότι από την αρχή, όπως είχαμε γράψει στην προκήρυξη, οι ΑΜΚΕ, δηλαδή οι Ανώνυμες Μη Κερδοσκοπικές Εταιρείες, που επελέγησαν, πρέπει να καταρτίσουν τριμηνιαίες συμβάσεις με τους ερμηνευτές, οι οποίες θα πρέπει να είναι εν ισχύ μέχρι και την τελευταία παράσταση. Αυτό ανταποκρίνεται σε αυτό που είχαμε πει πέρυσι όταν ξεκίνησε το μεγάλο πρόβλημα των καλλιτεχνών με την πανδημία, ότι πλέον θα πρέπει να υπάρξει ένας εξορθολογισμός του επαγγελματικού πλαισίου και τουλάχιστον στις περιπτώσεις που το Υπουργείο Πολιτισμού επιχορηγεί τους φορείς αυτούς, θα πρέπει οι εργασιακές σχέσεις να είναι σαφείς, διαφανείς και κατοχυρωμένες.

Τα δικαιώματα για τη μετέπειτα χρήση των παραγωγών, γιατί ζητήσαμε να είναι καινούριες παραγωγές, διατίθενται αποκλειστικά στους ίδιους τους δημιουργούς τους. Τα πνευματικά δικαιώματα, δηλαδή, είναι στους δημιουργούς, πράγμα που σημαίνει ότι αυτή την ίδια παράσταση μπορούν να τη διαχειριστούν εκείνοι, έτσι όπως κρίνουν.

Σύμφωνα με την πρόσκληση, κάθε πρόταση συνδυάζει, και πρέπει να συνδυάζει, τουλάχιστον δύο από τους έξι τομείς της Τέχνης: Μουσική, Θέατρο, Χορό, Μουσικό Θέατρο, Εικαστικές Τέχνες, και παραστάσεις ειδικά για παιδιά και εφήβους.

Επιλέξαμε συνειδητά η Αττική να μην περιλαμβάνεται στο πρόγραμμα του θεσμού, γιατί στην Αττική, στην Αθήνα, γίνονται πολλά γεγονότα. Όλοι μας, είτε οι Αθηναίοι είτε οι συμπολίτες μας στην περιφέρεια, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν και να παρακολουθήσουν μία μεγάλη γκάμα πολιτιστικών δρώμενων. Θέλαμε να ενισχύσουμε την περιφέρεια. Η Αττική, μετέχει μόνο στο βίντεο, και αυτό ήταν επιλογή συνειδητή, με το Ιερό της Βραυρωνίας Αρτέμιδος.

Επίσης με βάση αυτά που λέγαμε στην προκήρυξη, το κάθε έργο θα πρέπει να έχει διάρκεια 50-70 λεπτά, για λόγους που αφορούν και το κοινό αλλά και την καταπόνηση του αρχαιολογικού χώρου και την ώρα που γίνονται οι παραστάσεις. Η υποχρέωση είναι να παρουσιαστεί δύο συνεχόμενες φορές στον ίδιο αρχαιολογικό χώρο ή στο μουσείο.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος φέτος είναι 2.230.000,00€ και αφορά 70 νέες παραγωγές. Για τους θεματικούς άξονες και για το σύνολο του προγράμματος θα σας μιλήσει ο κ. Κουμεντάκης. Εγώ, για να μην καταχρώμαι τον χρόνο, θέλω να πω συνοπτικά, ότι φέτος το πρόγραμμα θα ξεκινήσει 15 Ιουλίου και θα ολοκληρωθεί 15 Σεπτεμβρίου. Είναι δύο μήνες, και είναι καθημερινή η παρουσία του θεσμού ανά την Ελλάδα. Περιλαμβάνει 140 εκδηλώσεις, Θέατρο, Μουσική, Χορό, Εικαστικά, Παιδικό και Μουσικό Θέατρο, 70 παραγωγές σε 66 αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, σε 51 Περιφερειακές Ενότητες.

Εννοείται ότι θα τηρηθούν τα ισχύοντα, ανά πάσα στιγμή, υγειονομικά πρωτόκολλα, έτσι όπως εκδίδονται από τη Γενική Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού, την κ. Ελένη Δουνδουλάκη. Αν χρειαστεί, με βάση τα υγειονομικά δεδομένα, να αναθεωρούνται, προφανώς θα αναθεωρούνται. Και οι παραστάσεις θα ακολουθούν, και στο κομμάτι που αφορά τους καλλιτέχνες αλλά και στο κοινό, απολύτως όλα τα μέτρα, όπως συνέβη και πέρυσι.

Επίσης, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της επιτροπής και των υπευθύνων της Λυρικής Σκηνής, θα απασχοληθούν στο πρόγραμμα περισσότεροι από χίλιοι εργαζόμενοι, είτε είναι καλλιτέχνες είτε είναι τεχνικό και βοηθητικό προσωπικό, ενώ είναι αυτονόητο ότι η σύμπραξη με τους τοπικούς φορείς, δήμους, πολιτιστικούς συλλόγους στην περιφέρεια, συμβάλλει ουσιαστικά και στην τόνωση της ίδιας της περιφέρειας.

Θα κλείσω ευχαριστώντας ιδιαίτερα την επιτροπή, η οποία έκανε την επιλογή και έτρεξε όλο το πρόγραμμα. Ιδιαίτερα όμως θέλω να ευχαριστήσω τις Υπηρεσίες της Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού. Είναι παρούσα η κ. Αναστασία Γκαδόλου, η οποία μετείχε, χωρίς δικαίωμα ψήφου, στην επιτροπή, η οποία όμως συνεργάστηκε μαζί με τους δικούς της συνεργάτες πολύ στενά για να καταλήξουν, όχι μόνο στον κατάλογο των χώρων που θα έχετε σε λίγο στη διάθεσή σας, κυρίως όμως γιατί αναλαμβάνει από εδώ και πέρα τον δύσκολο ρόλο της συνεννόησης των καλλιτεχνικών σχημάτων με τις κατά τόπους Εφορείες Αρχαιοτήτων ή τα μουσεία. Η συμβολή της κ. Γκαδόλου ήταν καθοριστική, όπως και της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων. Σημαντική ήταν η συμβολή της Διεύθυνσης Αρχαιολογικών Δημοσίων Μουσείων και επίσης της Διεύθυνσης Πολιτιστικών Δράσεων και Εποπτείας, που έτρεξε την πλατφόρμα της προκήρυξης.

Ευχαριστώ ιδιαίτερα στο πρόσωπο του Γιώργου Κουμεντάκη όλα τα μέλη της επιτροπής και στο πρόσωπο της κ. Γκαδόλου όλους τους υπηρεσιακούς παράγοντες που ασχολήθηκαν και θα ασχοληθούν μέχρι το κλείσιμο του προγράμματος.

Σας ευχαριστώ πολύ.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ: Καλησπέρα σε όλους. Σήμερα είναι μία ιδιαίτερη μέρα χαράς, καθώς η προσεχής έναρξη της δεύτερης χρονιάς τού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» επιβεβαιώνει την αρχική μας σκέψη ότι ο θεσμός αυτός δεν ήταν μόνο μία απάντηση στην πανδημία, αλλά μία ουσιαστική ανάγκη όλων των καλλιτεχνών και του κοινού. Μια ανάγκη να συνδέσουμε το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον και να δώσουμε χώρο στις νέες δημιουργίες.

Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη, γιατί δημιούργησε ένα νέο σημαντικό θεσμό και του έδωσε από την πρώτη στιγμή όλα τα εφόδια για να μεγαλώσει και να μακροημερεύσει. Αυτό το είδαμε πέρυσι, αυτό ελπίζω ότι θα το δούμε και φέτος. Περιμένουμε να έχει ακόμη μεγαλύτερη επιτυχία.

Στη φετινή διοργάνωση επιλέξαμε συνειδητά, όπως σας είπε και η Υπουργός, να εστιάσουμε στην Περιφέρεια, να απλώσουμε τις εκδηλώσεις κυριολεκτικά σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από το αρχαίο θέατρο Γιτάνων στη Θεσπρωτία, έως τον αρχαιολογικό χώρο της Λατούς στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης. Και σε αυτό το δεύτερο καλοκαίρι έρχεται ξανά ο πολιτισμός να μας δώσει αναπνοές και ο θεσμός «Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός» καλεί το κοινό στα μοναδικά μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με στόχο να γνωρίσει και να εκτιμήσει την καλλιτεχνική δημιουργία του σήμερα. Αυτός είναι ο σκοπός μας.

Είναι ιδιαίτερα συγκινητικό να βλέπεις να απλώνονται σε ολόκληρη την Ελλάδα δράσεις που χρησιμοποιούν ως σκηνικό ιερούς τόπους, ναούς, κάστρα, μουσεία, για να απλώσουν σύγχρονες ιδέες, ακόμα και ιδέες που γεννήθηκαν μέσα σε αυτές τις δύσκολες εποχές του εγκλεισμού, και της καραντίνας του φόβου και της ανασφάλειας.

Μαζί με την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και την προβολή του πολιτισμού, ο θεσμός «Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός» στηρίζει τους ανθρώπους της τέχνης και φυσικά δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Μιλάμε για πάνω από 1.000 άτομα συντελεστές και καλλιτέχνες που θα λάβουν μέρος στις φετινές εκδηλώσεις.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή με τη νέα ομάδα που δημιούργησε για να καλύψει τις ανάγκες του «Όλη η Ελλάδα Ένας Πολιτισμός 2021» αλλά και με τη στήριξη του συνόλου των Υπηρεσιών της, είναι εδώ για να διασφαλίσει το υψηλό επίπεδο του θεσμού, και να στηρίξει το όραμα του υπουργείου και της υπουργού για την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη στήριξη του σύγχρονου πολιτισμού.

Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να ευχαριστήσω την Υπουργό για την αμέριστη στήριξή της, τους συνεργάτες της, για την πολύτιμη βοήθειά τους, τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, τις τοπικές Αρχές, γιατί το φεστιβάλ γίνεται με τη συνεργασία των τοπικών Αρχών, και των Δήμων, και φορέων, και των Δήμων και της Περιφέρειας και διαφόρων πολιτιστικών συλλόγων. Τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, φυσικά. Η κ. Γκαδόλου είναι στήριγμα σημαντικό για εμάς και σας ευχαριστούμε ιδιαίτερα, όχι μόνο στη φάση της επιτροπής, αλλά σε όλη την προετοιμασία και στη συνέχεια, μέχρι το τέλος, δηλαδή, που θα τελειώσουν οι εκδηλώσεις. Είναι πάντα δίπλα μας. Χωρίς αυτή δεν θα μπορούσαμε να φτάσουμε στο σημείο που έχουμε φτάσει τώρα.

Επίσης, συναδέλφους της ομάδας εργασίας γιατί πριν την επιτροπή υπήρχε μία ομάδα εργασίας από συναδέλφους πολυπληθής, που κατέθεσαν τις πολύτιμες ιδέες τους και συνέβαλαν στον εμπλουτισμό των όρων της φετινής προκήρυξης. Είχαμε κάνει μία τέτοια προεργασία η οποία απέδωσε πολύ καλά. Και φυσικά όλους τους καλλιτέχνες που λαμβάνουν χώρα στη φετινή διοργάνωση.

Εδώ θέλω να σας πω ότι στην επιτροπή συμμετείχαν, είναι έξι, όπως σας είπε και η Υπουργός, τομείς τέχνης, και ο κάθε ένας από αυτούς, δηλαδή η κα Ευαγγελάτου στο θέατρο, ο κ. Λαμψής στο μουσικό θέατρο, ο Δάφνις Κόκκινος στον χορό, ο Παναγιώτης Τσιρίδης στις εκδηλώσεις για παιδιά, η Συραγώ Τσιάρα για τα εικαστικά, και ο Νίκος Σταμπολίδης, ο οποίος ήταν σε όλο το φάσμα σύνδεσμος. Οπότε οι προτάσεις, η επιλογή των προτάσεων έγινε από τον κάθε ένα χωριστά, χωρίς να επηρεάζεται από τους υπόλοιπους. Δηλαδή η επιλογή των τομέων -και εγώ ήμουν στη μουσική ξέχασα να σας πω, και ως πρόεδρος της επιτροπής- ο καθένας αποφάσισε για τον δικό του τομέα. Οι υπόλοιποι απλώς κάναμε μία γενική κουβέντα. Δηλαδή, η ευθύνη βαρύνει τον κάθε ένα από εμάς σε σχέση με τον τομέα και τις προτάσεις που είχαμε. Βρήκαμε έναν τρόπο πολύ δίκαιο και δημοκρατικό, για να υπάρχει ανάλογα με τις προτάσεις ένα αντιστάθμισμα και στην ποσότητα των προτάσεων που στο τέλος επελέγησαν.

Λοιπόν, στο θέατρο έχουμε 27. Στη μουσική 15, στον χορό 8, στο μουσικό θέατρο 8, στο παιδικό θέατρο 6 και στα εικαστικά 6. 70, λοιπόν, καινούριες παραγωγές, που όλες έχουν το στίγμα των ημερών μας, το στίγμα του πώς βλέπουμε την τέχνη σήμερα, επί δύο, άρα μιλάμε για 140 παραστάσεις, 70 παραγωγών, σε 66 αρχαιολογικούς χώρους, σε όλη την Περιφέρεια, από τον Βορρά μέχρι τον Νότο.

Επίσης, το σημαντικό είναι αυτό που σας είπε η υπουργός μας πριν, ότι η παραγωγές αυτές ανήκουν στους καλλιτέχνες, όχι μόνο τα πνευματικά δικαιώματα, τα πάντα, σκηνικά, κουστούμια. Οτιδήποτε χρειαζόταν ως υλικό κατασκευής, από το δημιουργικό μέχρι το καθαρά εκτελεστικό, αυτό το παίρνουν και είναι το περιουσιακό τους στοιχείο για να το κάνουν ό,τι θέλουν από εκεί και πέρα. Άρα, παραδίδεται στα χέρια των καλλιτεχνών ολόκληρο. Το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έχει κανένα δικαίωμα, μπορώ να πω, από εκεί και πέρα, το μόνο δικαίωμα, το μόνο πράγμα που θα πρέπει να τηρηθεί από όλες αυτές τις ομάδες, είναι να αναγράφεται ότι η ανάθεση ήταν από το Υπουργείο Πολιτισμού. Τίποτα άλλο. Οπότε είναι στα χέρια τους για να το παίξουν όπου θέλουν και όπως θέλουν. Και αυτό είναι πολύτιμο. Μιλάω τώρα σαν καλλιτέχνης και όχι σαν καλλιτεχνικός διευθυντής. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις μία έτοιμη παραγωγή η οποία να είναι κτήμα σου και να την κάνεις ό,τι θέλεις από εκεί και πέρα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν μου επιτρέπετε, απλώς να προσθέσω στα όσα είπε ο Γιώργος Κουμεντάκης, ότι οι 870 παραγωγές όπως είχαμε πει και στην προκήρυξη, χρηματοδοτήθηκαν ως εξής: 40 παραγωγές με 15.000,00€, 20 παραγωγές με 30.000,00€, και 10 παραγωγές με 60.000,00€. Αυτά είναι καθαρά χρήματα. Σε αυτά προσθέτει κανείς τον Φ.Π.Α. ο οποίος επίσης καλύφθηκε, δηλαδή στον προϋπολογισμό που σας ανέφερα, στα 2.232.000,00€, συμπεριλαμβάνεται και ο Φ.Π.Α..

Αυτό το οποίο θέλαμε είναι να δώσουμε από την αρχή τη μεγαλύτερη στήριξη που μπορούσαμε στα σχήματα. Γι’ αυτό και επιλέξαμε τον τρόπο που είπε ο κ. Κουμεντάκης, το ανέφερα και εγώ προηγουμένως, να διαχειριστούν πλέον εκείνοι την παραγωγή τους. Το Υπουργείο Πολιτισμού προσφέρει το πρόγραμμα αυτό, όπως και πέρυσι, δωρεάν. Το μόνο αντίτιμο είναι του αρχαιολογικού χώρου, σε όσους αρχαιολογικούς χώρους υπάρχει αντίτιμο.

ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ: Ναι, τον Φ.Π.Α. τον προσθέσαμε, 332.000,00€. Μετά από αίτημα των καλλιτεχνών το Υπουργείο Πολιτισμού το διέθεσε, οπότε το διαθέτουμε μαζί με τα υπόλοιπα. Οπότε είναι το 1.800.000,00€ συν τον Φ.Π.Α., υπέρ των ομάδων.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αν έχετε ερωτήσεις, είμαστε όλοι στη διάθεσή σας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πόσες προτάσεις υποβλήθηκαν;

ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ: Στο σύνολο δεν θυμάμαι αλλά ήταν σίγουρα 600 και. Ήταν πάρα, πάρα πολλές. Ναι. Οι περισσότερες στο θέατρο, μετά αμέσως στη μουσική, λιγότερες στο μουσικό θέατρο. Ήταν πάρα πολλές προτάσεις και πρέπει να σας πω ότι ήταν πολύ καλές προτάσεις. Δηλαδή ζορίστηκε η επιτροπή αρκετά για να επιλέξει και τα κριτήρια ήταν πολύ ανοιχτά. Δηλαδή μεταξύ δύο προτάσεων οι οποίες ήταν πολύ σημαντικές, αν μία ερχόταν από την Περιφέρεια, προτιμήσαμε αυτήν, για να υπάρχει μία διασπορά των δράσεων και σε ομάδες οι οποίες δεν έχουν αντίστοιχα τη δυνατότητα να αναπτύξουν το έργο τους.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα δώσουμε όλο το πρόγραμμα, έτσι δεν είναι;

ΚΟΥΜΕΝΤΑΚΗΣ: Ναι, ναι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχω δύο ερωτήσεις, κ. Υπουργέ. Η πρώτη ερώτηση αφορά το πρόγραμμα και γενικότερα, επειδή όπως γνωρίζουμε οι πληρότητες των χώρων εξαρτώνται και από τα κρούσματα. Κάπως ανέβηκαν και οι πληρότητες όταν τα κρούσματα έπεσαν. Τώρα που βλέπουμε μία νέα έξαρση, αν ανησυχείτε ότι οι πληρότητες θα μειωθούν και αυτό αντίστοιχα αν θα έχει επιπτώσεις και στο πρόγραμμα αυτό.

Και η δεύτερη ερώτηση, αν θέλετε μαζί, η δεύτερη ερώτηση αφορά την Εθνική Πινακοθήκη, που είναι το άλλο θέμα των ημερών. Εάν με βάση όλα αυτά που έχουν αποκαλυφθεί μέχρι τώρα, για τον τρόπο που έχει δράσει, που έδρασε, μάλλον, ο κατηγορούμενος, για το πώς τα έργα έφυγαν από την Πινακοθήκη, πώς έγινε η κλοπή τους, δηλαδή, από την Πινακοθήκη, και με βάση τους χειρισμούς για τη δημοπρασία το ’19 αν είστε ικανοποιημένη από τον τρόπο που η Εθνική Πινακοθήκη χειρίστηκε αυτήν την υπόθεση. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καταρχήν για το πρόγραμμα, είναι δεδομένο ότι και το φετινό Καλοκαίρι, το οποίο θέλουμε να είναι ένα κανονικό πολιτιστικό καλοκαίρι, εξαρτάται από τα επιδημιολογικά δεδομένα. Αυτή τη στιγμή, επειδή το πρόγραμμα «Ελευθερία» το πρόγραμμα των εμβολιασμών πηγαίνει καλά, επομένως κτίζεται ένας τοίχος ανοσίας, βλέπετε η ειδική επιτροπή ακόμα δεν έχει δώσει διαφορετικές οδηγίες. Είναι προφανές ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δεν θα κάνει τίποτα διαφορετικό από αυτό που θα υποδείξει η επιτροπή, ο ΕΟΔΥ και το Υπουργείο Υγείας.

Τώρα, αν αυτό θα έχει επίπτωση στο πρόγραμμα; Να σας πω ότι και πέρυσι που ήρθαν στιγμές που τα επιδημιολογικά δεδομένα ήταν αρκετά δύσκολα σε επιμέρους περιοχές, το πρόγραμμα έγινε. Έγινε καλά, μπορεί να έγινε με μικρότερες πέρυσι πληρότητες από ό,τι είναι φέτος. Παρόλα αυτά, όμως, και αυτό είναι κάτι το οποίο μας ικανοποιεί ιδιαίτερα, παρουσιάζονται νέες παραγωγές, ιδιαίτερα στην Περιφέρεια, συνδέονται με τους αρχαιολογικούς χώρους, και επειδή δεν είναι ένα πρόγραμμα, μας ενδιαφέρει να πάει το κοινό. Με αυτήν την έννοια η πληρότητα είναι σε άμεση συνάρτηση, γιατί καθώς δεν υπάρχει εισιτήριο για τις ίδιες τις παρατάσεις, δεν υπάρχει και ζημία, αν θέλετε, στον καλλιτεχνικό κόσμο,  και στην κάθε παράσταση.

Ευελπιστούμε ότι με την αύξηση του εμβολιασμένου πληθυσμού, η κατάσταση θα είναι ικανοποιητική, οπότε και ο ΕΟΔΥ δεν θα χρειαστεί να πάρει νέα μέτρα. Σήμερα πάντως οι πληρότητες είναι απολύτως ικανοποιητικές.

Τώρα, σε σχέση με την Πινακοθήκη, δεν θα μπω καθόλου στο αστυνομικό ρεπορτάζ. Έχουμε, όπως είπαμε από την αρχή, απόλυτη εμπιστοσύνη στην Ελληνική Αστυνομία, επομένως στο κομμάτι που αφορά τον κλέφτη και όλη την εικόνα για την κλοπή, επαφιέμεθα και εμπιστευόμαστε σε αυτά που λέει η Αστυνομία.

Τώρα, για τη δημοπρασία του ’19, εννοείτε για τον 3ο Πίνακα, ήμουν στην Αμερική, στην Ν. Υόρκη, και με ειδοποίησαν για την δημοπρασία. Κινητοποιήθηκε αμέσως το Υπουργείο Πολιτισμού, κινητοποιήθηκε και η Πινακοθήκη. Όπως ξέρετε, η Πινακοθήκη είναι ένας διαφορετικός οργανισμός, έχει τον δικό του τρόπο. Η διευθύντρια το αντιμετώπισε, όμως αυτό το οποίο εγώ πρέπει να πω είναι ότι η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, δηλαδή η Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών, μαζί με την Πινακοθήκη, προέβησαν σε όλες τις ενέργειες τις οποίες υπαγορεύει ο νόμος και οι διεθνείς συμβάσεις, κινητοποιώντας όλες τις διεθνείς Αρχές, με κορυφαία την Ίντερπολ, και αυτή τη στιγμή η διαδικασία είναι ανοιχτή. Ο πίνακας, όπως ξέρετε, απεσύρθη από τη δημοπρασία, και το Υπουργείο Πολιτισμού δια της Διεύθυνσης Τεκμηρίωσης παρακολουθεί σε συνεννόηση με τις ιταλικές Αρχές το όλο θέμα. Από εκεί και πέρα ξέρω και εγώ αυτό που ξέρετε και εσείς, ότι οι ειδικοί θεωρούν ότι είναι δύο διαφορετικά έργα. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο Πολιτισμού ακολουθεί την πρακτική, η οποία είναι και επιτυχής σε πάρα πολλές περιπτώσεις, που ακολουθεί για όλες τις κλοπές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα έργα επέστρεψαν στην Εθνική Πινακοθήκη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα τα δείτε στην Εθνική Πινακοθήκη, θα τα δείτε πολύ σύντομα, όταν θα εκτεθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχουν επιστρέψει; Αυτή τη στιγμή είναι στην Εθνική Πινακοθήκη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα έργα θα τα δείτε όταν εκτεθούν. Θα τα δείτε πολύ σύντομα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω κάτι άλλο που είναι των ημερών, συνέβη πρόσφατα; Με την Καμεράτα, με αυτή τη διάταξη που περάσατε, αυτό τι σημαίνει; Ότι καταργείται η ορχήστρα; Εννοώ δεν θα υφίσταται πλέον η ορχήστρα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Τροπολογία έθεσε την ορχήστρα σε εκκαθάριση εν λειτουργία. Από εκεί και πέρα, όταν θα ολοκληρωθεί η διαδικασία της εκκαθάρισης, θα δούμε πώς θα διαχειριστούμε την Καμεράτα. Η Καμεράτα είναι ένα brand name για την Ελλάδα, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να χαθεί. Είναι ένα brand name το οποίο έχει κατοχυρώσει ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής.

Η κατάσταση, όμως, έτσι όπως διαμορφώθηκε στην ορχήστρα από το 2015 και μετά, την καθιστούσε όχι απλώς προβληματική, περισσότερο από προβληματική. Έπρεπε, λοιπόν, να ολοκληρωθεί αυτός ο κύκλος. Η ορχήστρα δεν είχε διοικητικό συμβούλιο το ’15, δεν είχε χρηματοδότηση από το ’15. Ήταν μεγάλο το διάστημα που μεσολάβησε εν κενώ και αυτά όλα έπρεπε να διορθωθούν. Αυτό κάναμε με την Τροπολογία. Τακτοποιώντας, συγχρόνως, και τους εργαζόμενους, αυτούς τους λίγους εργαζόμενους που είχε, σε άλλα Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου του υπουργείου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα τηρηθούν οι δικαστικές αποφάσεις για τους εργαζόμενους που είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπως ξέρετε πολύ καλά, όταν τελεσιδικούν οι δικαστικές αποφάσεις, η Διοίκηση συμμορφώνεται πλήρως.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για ένα άλλο θέμα, για τις αρχαιότητες του Μετρό Θεσσαλονίκης, πότε προγραμματίζετε να αρχίσουν οι εργασίες της απόσπασης;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό θα το δούμε σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό Α.Ε. και με το Υπουργείο Υποδομών, αύριο που θα έχουμε μία μεγάλη σύσκεψη στη Θεσσαλονίκη. Όπως αντιλαμβάνεστε, εξαρτάται από την προετοιμασία κυρίως της Αττικό Μετρό Α.Ε..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ως αρχαιολόγος, πώς διαβάσατε την Απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας απαντώ ως Υπουργός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ως Υπουργός Αρχαιολόγος.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας απαντώ ως Υπουργός. Πώς διάβασα την απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας; Δεν υπάρχει να διαβάζεις. Ένα κράτος δικαίου αυτό λέει. Ότι είμαστε υποχρεωμένοι να συμμορφωνόμαστε με τις αποφάσεις των δικαστηρίων και μάλιστα όταν πρόκειται για το Ανώτατο Δικαστήριο της χώρας.

Μπορεί να μην είναι πάντοτε σε όλους αρεστές οι αποφάσεις, όμως το κράτος δικαίου υπαγορεύει τον σεβασμό τους. Οτιδήποτε άλλο είναι παρεκτροπή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να επανέλθω στο σημερινό θέμα. Έχετε στοιχεία από πέρυσι πόσοι άνθρωποι παρακολούθησαν τις εκδηλώσεις;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πέρυσι τις παρακολούθησαν περισσότεροι από 40.000. Με την πληρότητα του 50%.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Η πληρότητα πόσο είναι;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Φτάνει μέχρι το 75%-80% και γι’ αυτούς τους χώρους, είναι ανάλογη, η κ. Δουνδουλάκη μπορεί να σας δώσει λεπτομέρειες ακριβώς τι ισχύει σε κάθε περίπτωση, αλλά είναι και ανάλογα από τον χώρο, από τους θεατές, κ.λπ.. Τώρα, στην περίπτωση τη δική μας δεν έχουμε τόσο μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους που να μιλάει κανείς για πάνω από 5.000.

-> Ακολουθήστε το GreekNews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αφήστε ένα σχόλιο:

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ