Ομιλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στην Επιτροπή Παραγωγής & Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης & Επενδύσεων: «Παραγωγή, εξαγωγή και διάθεση τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης του είδους Cannabis Sativa L περιεκτικότητας σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC) άνω του 0,2%»:

«Πριν ξεκινήσω να εκφράσω τα συλλυπητήριά μου σε όλη την οικογένεια της άγρια δολοφονημένης νεαρής μητέρας στα Γλυκά Νερά. Είναι ένα έγκλημα που έχει σοκάρει όλη την Ελλάδα και ελπίζω πολύ γρήγορα να βρεθούν οι δράστες και να τιμωρηθούν παραδειγματικά.

Μπαίνουμε λίγο σε αυτά που με ρωτήσατε και αφήνω το κομμάτι του νομοσχεδίου στο τέλος. Όσον αφορά αυτά που είπε ο κύριος Χαρίτσης τα απάντησα. Όσον αφορά τον συνάδελφο από το ΚΙΝΑΛ έχω να πω το εξής. Αναφερθήκατε, αγαπητέ κύριε συνάδελφε, στο πρόγραμμα δανειοδοτήσεων στο Παρατηρητήριο Ρευστότητας για το τι έχουμε κάνει. Να πω ότι από την 1/3/2020 έως τις 30/4/2021 εκταμιεύθηκαν 7,8 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω των προγραμμάτων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και των ελληνικών τραπεζικών ιδρυμάτων. Αυτό είναι το 98% του συνολικού ποσού το οποίο έχουμε διαθέσει. Το συνολικό ποσό είναι 7,93 και έχει εκταμιευθεί το 7,62. Άρα μπορούμε να πούμε ότι τα προγράμματα είχαν απόλυτη επιτυχία και οι ανησυχίες σας ότι δεν θα απορροφηθούν δεν έχουν επιβεβαιωθεί.

Ως προς το δεύτερο επιχείρημα ότι λόγω των αυστηρών τραπεζικών κριτηρίων θα είναι πολύ λίγες οι επιχειρήσεις που θα έχουν πρόσβαση σε αυτά τα προγράμματα. Πράγματι, το σύνολο των επιχειρήσεων που έχουν δανειοδοτηθεί είναι 33.000. Και αν το δεις σε ποσοστό επί του συνόλου των επιχειρήσεων, έστω των πιο μεγάλων – να μην πούμε κανονικών- είναι μικρό ποσοστό.

Όμως, θα πρέπει να σκεφτείτε ότι αυτό έχει συμβεί διατηρώντας απολύτως ταυτόχρονα την ευστάθεια του ελληνικού τραπεζικού συστήματος που ήταν ο δεύτερος στόχος των προγραμμάτων μας. Σας είχα πει από την αρχή ότι ένα πρόβλημα είναι η χρηματοδότηση της οικονομίας και ένα δεύτερο πρόβλημα είναι μην γίνει αυτή η χρηματοδότηση με όρους όπως στο παρελθόν που θα οδηγούσαν σε ένα νέο κύκλο κόκκινων δανείων.

Γιατί ο νέος κύκλος κόκκινων δανείων θα οδηγούσε στην πλήρη καταστροφή του ελληνικού τραπεζικού συστήματος και άρα στην πλήρη καταστροφή της ελληνικής οικονομίας.

Σήμερα, ως Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων της Ελλάδος είμαι πολύ υπερήφανος να σας πω ότι έχουμε επιτύχει και τους δύο στόχους. Διότι οι επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες δεν είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, οι περισσότερες δηλαδή, έλαβαν ρευστότητα μέσω των προγραμμάτων της επιστρεπτέας προκαταβολής, όπου εκεί δεν υπήρχε κανένα τραπεζικό κριτήριο αλλά εκεί είναι χρήματα δικά μας. Έχουμε δώσει όσα αντέχουμε να χάσουμε χωρίς να κινδυνεύουμε να μετατρέψουμε τη μη πληρωμή σε συστηματικό κίνδυνο για την οικονομία. Ενώ μέσω των τραπεζικών ιδρυμάτων χρηματοδοτήθηκαν οι περισσότερες από τις επιχειρήσεις που δύνανται να χρηματοδοτηθούν με τρόπο που παρέχει πλήρη ασφάλεια ότι δεν μπαίνουμε σε ένα νέο κύκλο τραπεζικής κρίσης.

Πετύχαμε και τα δύο, δηλαδή να δώσουμε 7,6 δισεκατομμύρια στην πραγματική οικονομία, στις επιχειρήσεις εκείνες που μπορούσαν να αδειοδοτηθούν και άλλα τόσα και περισσότερα μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής σε όλες τις άλλες επιχειρήσεις, χωρίς κίνδυνο όμως να έχουμε συστηματικά προβλήματα στο μέλλον και άρα να ξαναμπούμε σε ένα νέο κύκλο αστάθειας της οικονομίας, μνημονίων και λοιπά. Αυτό πιστεύω ήταν η λογική και σημαντική ισορροπία την οποία πετύχαμε.

Τώρα μιας και αναφερθήκατε στα προγράμματά μας, δύο καινούργια προγράμματα ξεκινάνε αυτή την εβδομάδα. Το πρώτο έχει ξεκινήσει ήδη από τη Δευτέρα και είναι δανειοδοτήσεις για επενδυτικούς σκοπούς σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, έτσι ώστε να μπορέσουν και αυτές οι επιχειρήσεις να έχουν μία προτεραιότητα έστω σε μία πρόσβαση της τάξεως των 50-70 χιλιάδων ευρώ.

Αλλά ταυτόχρονα αύριο ξεκινάει και το δεύτερο πρόγραμμα που είναι η καθαυτό  χρηματοδότηση των μικρών επιχειρήσεων με κεφάλαιο κίνησης από 20 έως 50 χιλιάδες ευρώ για τις επιχειρήσεις εκείνες που θα πάρουν ένα μικρό, με βάση του μεγέθους τους, κεφάλαιο κίνησης.

Άρα, πάλι με δύο νέα προγράμματα ερχόμαστε αυτή την εβδομάδα να δώσουμε πρόσβαση σε τραπεζικό δανεισμό σε επιχειρήσεις που κατά κύριο λόγο δεν δανειοδοτήθηκαν από τα προηγούμενα προγράμματα.

Και έτσι διευρύνουμε πάλι στο μέτρο του εφικτού και πάλι λογικά και νοικοκυρεμένα τη χρηματοδότηση που πρέπει να δώσουμε σε επιχειρήσεις. Να ξέρουν οι συμπολίτες μας ότι δεν υπάρχει ούτε μία ημέρα που δεν ασχολούμαστε με το πώς θα λύσουμε ένα πρόβλημα.

Στο επόμενο ερώτημα, δεν έχουμε ανακοινώσει τον τουρισμό. Πράγματι γιατί για να προχωρήσω εγώ σε επίσημη ανακοίνωση θα πρέπει να μου έχει έρθει η πρώτη έγκριση από τις Βρυξέλλες. Έχουμε στείλει την Υπουργική Απόφαση με το σχέδιο που έχουμε σχεδιάσει για την ενίσχυση του τουρισμού με έναν παρόμοιο τρόπο με αυτό με την εστίαση.

Αναμένουμε τις επόμενες ημέρες το πράσινο φως. Οι προφορικές διαβεβαιώσεις είναι πολύ θετικές. Όταν μας έρθει η πρώτη γραπτή ενημέρωση ότι αυτό το πρόγραμμα εγκρίνεται, πάμε στη δεύτερη φάση που είναι οι λεπτομέρειες του προγράμματος.

Ξέρετε, για να φτάσει ένα πρόγραμμα να βγει στον αέρα στέλνουμε κείμενα μία, δύο και τρεις και τέσσερις φορές που πηγαινοέρχονται έως ότου έχουμε την τελική έγκριση. Μόλις έχω την πρώτη έγκριση για τον τουρισμό θα προχωρήσουμε σε επίσημες ανακοινώσεις, όπως κάναμε για την εστίαση και θα προσδοκούμε περίπου σε 4 εβδομάδες να είμαστε και σε αυτό στον αέρα. Πάντως τρέχουμε όσο μπορούμε πιο γρήγορα.

Για το λιανικό εμπόριο για το οποίο με ρωτήσατε. Πράγματι, εχθές είχαμε μία συνάντηση με το Προεδρείο της ΕΣΕΕ. Εκεί μας ετέθη το ζήτημα υπό μία νέα βάση. Εγώ μέχρι τώρα ήμουν σχετικά αρνητικός στο να προχωρήσω σε ένα πρόγραμμα για το λιανικό εμπόριο κυρίως λόγω του μεγάλου μεγέθους του λιανικού εμπορίου. Οι προτάσεις που άκουγα από τους φορείς ήταν να πάμε να δώσουμε το 30% της αποθήκης που είχαν οι εταιρείες λιανικού εμπορίου. Αν σκεφτείτε ότι όλες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι περίπου 240.000, το ποσό το οποίο  θα απαιτούντο θα ήταν κάποια δισεκατομμύρια. Άρα αυτό δεν μπορούσε να γίνει καθαρά για λόγους αντικειμενικούς. Δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα.

Εχθές όμως το Προεδρείο της ΕΣΕΕ μας έθεσε μία νέα οπτική. Να περιορίσουμε τον κύκλο της ενίσχυσης σε κλάδους του λιανικού εμπορίου που έχουν εξ αντικειμένου δεχθεί τη μεγαλύτερη ζημία, όπως είναι οι εποχικές επιχειρήσεις, όπως είναι η ένδυση και η υπόδηση. Αυτές οι επιχειρήσεις είναι ένας χώρος πολύ λιγότερος, περίπου στις 25.000. Άρα εκεί δημιουργείς έναν χώρο που μπορείς να φτάσεις ένα ποσό το οποίο είναι εφικτό, ας το πούμε έτσι.

Δεχθήκαμε την πρόταση εχθές. Ήδη έχω δώσει εντολή στις υπηρεσίες να το εξετάσουμε. Προσέξτε, δεν λέω ότι θα γίνει.

Ο τουρισμός θα γίνει. Έχει σταλεί η Υπουργική Απόφαση και περιμένουμε την έγκριση. Αυτό τώρα εξετάζεται γιατί πάλι θα πρέπει να πάμε στο νέο ΕΣΠΑ και στην ευελιξία που μας δίνει ο Covid-19. Γιατί στο νέο ΕΣΠΑ; Γιατί το προηγούμενο έχει τελειώσει, το έχουμε εξαντλήσει. Δεν έχουμε πλέον χρήματα στο ΕΠΑΝΕΚ. Έχουν παρά πολύ μεγάλη υπερδέσμευση . Άρα εκεί δεν μπορούμε να βάλουμε άλλα προγράμματα και  αναγκαστικά τα βάζουμε στο νέο ΕΣΠΑ.

Στο νέο ΕΣΠΑ μας έχει δώσει τη δυνατότητα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω του Covid-19 και έχουμε μία πιο ευέλικτη διαδικασία και μια πιο γρήγορη έγκριση των προγραμμάτων.

Αλλά και οι πόροι του νέου ΕΣΠΑ δεν είναι ανεξάντλητοι. Γιατί οι πόροι που τραβάμε τώρα για τα προγράμματα αυτά είναι πόροι που θα μας λείψουνε από τα κεντρικά προγράμματα του ΕΣΠΑ όταν θέλουμε να σχεδιάσουμε. Γιατί δεν υπάρχει μόνο η σημερινή ημέρα για την Ελλάδα, υπάρχει και η αυριανή ημέρα που θα χρειαστεί πόρους για την ανάπτυξη της οικονομίας. Άρα και εκεί έχουμε κάποιους περιορισμούς.

Εν πάση περιπτώσει, δεχθήκαμε την πρόταση από την ΕΣΕΕ, την εξετάζω. Εάν δω ότι μας βγαίνουν τα νούμερα και ότι είναι κάτι εφικτό. Δέχομαι ότι οι άνθρωποι αυτοί έχουν πραγματικό πρόβλημα. Έχει δημιουργηθεί πρόβλημα σε αυτές τις επιχειρήσεις και θα ήθελα να μπορούσα να το λύσω και αυτό το πρόβλημα. Όμως, θα πάμε με προσοχή και νοικοκυρεμένα.

Μπαίνω τώρα στη συζήτηση του νομοσχεδίου. Κατ’ αρχάς θέλω να ευχαριστήσω γιατί η συζήτηση έχει γίνει σε σχετικά καλό κλίμα και νομίζω ότι μπορούμε να έχουμε μία ανθρώπινη συνεννόηση.

Στο βασικό επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ, άκουσα και τον κύριο Αποστόλου και τον κύριο Χαρίτση, τον κύριο Σαρακιώτη σε εξαιρετικά υψηλούς τόνους, όπου το βασικό επιχείρημα ποιο ήταν; Ότι άλλα έλεγε η Νέα Δημοκρατία το 2018 και άλλα λέει η Νέα Δημοκρατία σήμερα.

Λοιπόν, θέλω να είμαι μαζί σας πάρα πολύ ειλικρινής. Ναι, είναι η απάντηση. Λάθος κάναμε το 2018. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να χάνουμε χρόνο για να υπερασπιζόμαστε κάτι που αναγνωρίζουμε ότι είναι λανθασμένο.

Μπορεί να σας πω δε ότι εμένα με απασχολεί ως ιστορικό γιατί η δική μας παράταξη, η Νέα Δημοκρατία, καταφέρνει εδώ και 50 σχεδόν χρόνια και κυριαρχεί στην ελληνική πολιτική ζωή του τόπου. Άλλα κόμματα έρχονται και παρέρχονται, μεγαλώνουν, μικραίνουν, διαλύονται, ξαναϊδρύονται και εμείς είμαστε εδώ. Γιατί η δικιά μας ιδεολογία έχει μία πολύ μεγάλη δύναμη. Δεν έχουμε κανένα πρόβλημα να παραδεχθούμε το λάθος και να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες χωρίς «σούξου-μούξου» και «φταίνε οι άλλοι» και η τρόικα και το μνημόνιο που μας τα υπέβαλαν και τέτοια.

Λοιπόν, το 2018 δεν ήμασταν ώριμοι να αναγνωρίσουμε τις μεγάλες προοπτικές που έδινε η φαρμακευτική κάνναβη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Στην πορεία του χρόνου απεδείχθη και μας βοήθησαν και κάποια στοιχεία που θα φέρω τώρα στη συζήτηση να δούμε ότι, ναι, αυτή είναι μία αγορά στην οποία η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει και είναι μία αγορά, κύριε Λαμπρούκο από το Κουμμουνιστικό Κόμμα, που δεν έχει καμία ηθική μομφή. Είναι μία πραγματική αγορά για ιατρικούς σκοπούς που μεγαλώνει παγκοσμίως με πολύ μεγάλο ρυθμό και υπάρχουν πραγματικοί ασθενείς που κάνουν χρήση πραγματικών προϊόντων.

Τώρα, δεν αναφερθήκατε και εγώ θέλω να δείξω και μία πολιτική γενναιότητα εδώ, γιατί μου αρέσει να είμαι πάντα ειλικρινής. Θεωρώ ότι μια από τις πιο μεγάλες διαφορές με εσάς, είναι ότι εσείς ποτέ δεν θα αναγνωρίσετε σε κανέναν προηγούμενο πολιτικό σας αντίπαλο οποιαδήποτε καλή κίνηση. Θυμάμαι ας πούμε διάφορες κινήσεις που είχα κάνει στο Υπουργείο Υγείας όπως η κάλυψη των ανασφάλιστων να παρουσιάζεται ως δικό σας επίτευγμα.

Δεν αναφερθήκατε εσείς, θα αναφερθώ εγώ. Πρέπει να αναγνωρίσουμε στη συζήτηση και τη θετική συμβολή του κυρίου Καρανίκα. Μπορεί να είναι ένα πρόσωπο με το οποίο έχουμε προφανώς σοβαρές πολιτικές διαφορές και έχουμε δημόσια συγκρουστεί, ιδιαίτερα πολύ, όμως για την περίπτωση της φαρμακευτικής κάνναβης, για την προσπάθεια να νομοθετηθεί και να ανοίξουν οι δρόμοι στην ελληνική αγορά, εγώ θέλω να είμαι απολύτως ειλικρινής.

Η παρουσία του κυρίου Νίκου Καρανίκα ήταν θετική και το γεγονός ότι πολέμησε για αυτό και πολεμάει αν θέλετε ακόμα και σήμερα, τον τιμά, διότι είναι κάτι από το οποίο η πατρίδα έχει να κερδίσει και χρήματα και το κυριότερο, ανακούφιση στον πόνο ασθενών.

Πάω τώρα να απαντήσω στην Ελληνική Λύση και να καταθέσω μερικά πράγματα στα πρακτικά για να υπάρχουν για την ιστορία και να θυμόμαστε. Πρώτα απ’ όλα, είπε ο συνάδελφος από την Ελληνική Λύση, διάφορα για τη φαρμακευτική κάνναβη, τι είναι, τις πολυεθνικές και διάφορα τέτοια.

Πριν από μερικούς μόλις μήνες ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών ψήφισε ότι αναγνωρίζει επισήμως τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τις δυνατότητες της φαρμακευτικής κάνναβης ως προς τη θεραπευτική της χρήση και τη βοήθεια στους ασθενείς. Δεν σας αρέσει και ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών;

Τι λέει ο Economist;  Πρέπει πλέον να καταλάβουμε ότι παγκοσμίως η χρήση της φαρμακευτικής κάνναβης γενικεύεται. Οι γιατροί τη συστήνουν και οι ασθενείς τη ζητούν.

Από την εφημερίδα «Το Βήμα»: «Έρευνα. Η χρήση κάνναβης βελτιώνει τις διαταραχές συμπεριφοράς σε ασθενείς με άνοια».

 Από το BBC: «Medical cannabis product approve for epilepsy». Στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει πριν από λίγους μήνες ο αντίστοιχος ΕΟΦ εγκρίνει τη φαρμακευτική κάνναβη ως φάρμακο για την επιληψία.

Στη Γερμανία. Medical cannabis policy and practice in Germany: Πλέον στη Γερμανία βρίσκεις τα προϊόντα της φαρμακευτικής κάνναβης και τον ανθό σε όλα τα φαρμακεία.

Ξέρετε, αγαπητέ συνάδελφε από τις Σέρρες. Όταν ο κόσμος αλλάζει, το να θες εσύ να παραμένεις προσκολλημένος στο παρελθόν και το  να μη βλέπεις αυτά τα οποία συμβαίνουν μπροστά σου δια γυμνών οφθαλμών, δεν είναι δείγμα ούτε ευφυΐας, ούτε ακεραιότητας. Είναι δείγμα ανοησίας.

Ο κόσμος πλέον θα κάνει χρήση της φαρμακευτικής κάνναβης παγκοσμίως, είτε αυτό αρέσει στον Κυριάκο Βελόπουλο, είτε όχι. Το ερώτημα τώρα είναι, σε αυτό το νέο προϊόν και σε αυτή τη νέα βιομηχανία η οποία δημιουργείται παγκοσμίως, η Ελλάδα και οι Έλληνες παραγωγοί να έχουν ή να μην έχουν μερίδιο; Αυτό είναι το ερώτημα.

Γιατί, ωραία είναι τα φαρμακευτικά φυτά και τα διάφορα βότανα που είπατε και μακάρι να βρούμε πολλές χρήσεις όλων αυτών, αλλά το πρόβλημα είναι ότι δεν φτάνει μόνο εσύ να παράγεις κάτι, πρέπει και ο άλλος να θέλει να το αγοράσει.

Άντε και βρήκες λοιπόν ένα φοβερό φυτό από την Ελλάδα. Σίγουρα υπάρχουν, το ξεκαθαρίζω. Και μακάρι να τα βρούμε. Μέχρι να παράξεις ένα προϊόν και να βρεις και τον πελάτη που θα το αγοράσει, αυτό θα χρειαστεί ένα διάνυσμα χρόνου Χ. εδώ μιλάμε για μία αγορά που ήδη υπάρχει και που είναι μία αγορά δισεκατομμυρίων. Σ’ αυτήν την αγορά δισεκατομμυρίων τώρα η Ελληνική Λύση τι λέει; Να κερδίζουν όλοι οι άλλοι εκτός του Έλληνα παραγωγού. Πολύ ωραία ιδέα.

Πάμε στα της νομοθεσίας, τι κάναμε και τι κάνατε. Και θέλω να απαντήσω ιδιαίτερα στον κύριο Αποστόλου ως προς αυτό. Είπε ο κύριος Αποστόλου ότι πρώτη κίνηση ήταν το 2016 όταν τοποθετήσατε την κάνναβη τη φαρμακευτική από τον πίνακα Ά, στον πίνακα Β και ότι αυτό είναι το πρώτο βήμα για να φτάσετε στο νομοσχέδιο το 2018.

Συνεχίζω εγώ, κύριε Αποστόλου, την αφήγηση από εκεί που δεν τη συνεχίσατε και λίγο πριν φύγετε από την κυβέρνηση, το προχωρήσατε από τον πίνακα Β στον πίνακα Γ.

Γιατί το κάνατε; Καλώς το κάνατε, όμως ήταν πάλι μισό όμως. Θα πω που έγκειται το μισό. Αυτό που δεν είχε γίνει αντιληπτό είναι ότι εάν δεν μπορεί να φτάσει το προϊόν της φαρμακευτικής κάνναβης, το παραγόμενο από τα εργοστάσια στην Ελλάδα στα ιδιωτικά φαρμακεία, ώστε να μπορεί εύκολα ο ασθενής να το βρίσκει όταν το συνταγογραφεί ο γιατρός, τότε, στην πραγματικότητα, η δυνατότητα να έχεις εσωτερική αγορά φαρμακευτικής κάνναβης είναι πάρα πολύ περιορισμένη.

Εσείς το πήγατε αρχικά στον πίνακα Β για να σπάσετε λίγο την κατεστημένη άποψη της εποχής, δεκτόν, γενναίο βήμα τότε. Λίγο πριν φύγετε, το πήγατε στον πίνακα Γ διότι καταλάβατε ότι με τον πίνακα Β δεν επρόκειτο να γίνει καμία πραγματική επένδυση στην Ελλάδα.

Όμως, και ο πίνακας Γ στην ουσία είναι το κρατικό μονοπώλιο, άρα επέτρεπε τη χρήση του στα ιδιωτικά φαρμακεία μόνο μέσω του κρατικού μονοπωλίου. Αυτό, όποιος έχει στοιχειώδη γνώση της αγοράς καταλαβαίνει ότι σημαίνει πολύ μικρό μερίδιο αγοράς στην φαρμακευτική κάνναβη στην Ελλάδα.

Τι κάναμε λοιπόν εμείς; Για να μην τσακωνόμαστε σε αυτά που συμφωνούμε. Κάναμε και το τελευταίο βήμα. Το πήγαμε στον πίνακα Δ. δηλαδή, πού θα είναι η φαρμακευτική κάνναβη μετά από αυτό το νομοσχέδιο;

Θα είναι εκεί που είναι όλα τα άλλα ναρκωτικά που αγοράζει κάποιος νόμιμα από ένα ιδιωτικό φαρμακείο, με δίγραμμη ιατρική συνταγή: στο χρηματοκιβώτιο κλειδωμένο για να μετράς το γραμμάριο και να μην μπορεί να πάει στα χέρια κανενός χωρίς την αντίστοιχη ιατρική συνταγή.

Με αυτόν τον τρόπο όμως επιτρέπεις στις εταιρείες που θα παράγουν προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης να τα διαθέσουν, όχι μόνο μέσω του κρατικού μονοπωλίου,  αλλά και μέσω των φαρμακαποθηκών. Δηλαδή μέσω του κυρίως καναλιού με το οποίο διανέμονται τα φάρμακα στα ιδιωτικά φαρμακεία. Άρα, δίνεις πλέον ένα σήμα στην εγχώρια αγορά ότι φτιάχνεις επιτέλους πραγματικά εγχώρια κάνναβη.

Το λέω γιατί άκουσα το αμίμητο επιχείρημα ότι εμείς δεν θέλουμε να φτιάξουμε εγχώρια αγορά διότι είμαστε κατά των μικρών. Μα το ακριβώς ανάποδο συνέβη. Πηγαίνοντας στον Πίνακα Δ’ δίνουμε την ευκαιρία να φτιάξουμε εγχώρια αγορά.

Τώρα, είπε ο κύριος Αποστόλου ότι «εμείς – λέει – δώσαμε 94 άδειες κάνναβης με το νόμο μας». Ποια είναι η αλήθεια. Πράγματι, μέχρι σήμερα έχουν δοθεί 94 άδειες για φαρμακευτική κάνναβη. Άρα, με το νόμο που είχε ο ΣΥΡΙΖΑ, έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα 94.

Για την ακρίβεια, είναι άλλες 16 στο στάδιο τελικής εγκρίσεως. Άρα, για να είμαστε δίκαιοι, με το δικό σας νόμο έχουν βγει όχι  94 αλλά 110 άδειες.

Και έχουν γίνει και 50 ακόμα αιτήσεις που είναι υπό εξέταση και δεν έχουν  ξεκινήσει στην πραγματικότητα. Είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο. Εγώ όμως θα σας τις δώσω όλες. Μέχρι σήμερα που ισχύει ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ έχει γίνει αίτηση για φαρμακευτική κάνναβη από 170 εταιρείες.

Πόσοι έχουν προχωρήσει σε πραγματική επένδυση όμως; 170 είναι σε διαδικασία. Είπαμε, οι 94 έχουν πάρει ΦΕΚ και μπορούν να ξεκινήσουν ή θα μπορούσαν εδώ και αρκετούς μήνες, οι 16 είναι να πάρουν τις επόμενες ημέρες και οι άλλοι 50 ενδεχομένως σε μερικούς μήνες.

Από αυτούς τους 170 ή από τους 94, κύριε Αποστόλου, πόσοι έχουν προχωρήσει σε πραγματική επένδυση; Ξέρετε; Ένας.

Δεν σας προβληματίζει εσάς γιατί στο νόμο σας γιατί μπήκε μόνο ένας;

Λοιπόν, εγώ θέλω να είμαι απολύτως ειλικρινής. Η νομοθεσία του 2018 ήταν πρωτοποριακή και μία πράξη γενναιότητας. Καμία αντίρρηση. Δεν έχω κανένα πρόβλημα να το παραδεχθώ. Μην μου λέτε, λοιπόν, συνέχεια ότι έλεγα για τον μπάφο διότι σας είπα ότι, ναι, τελικώς κάναμε λάθος. Η φαρμακευτική κάνναβη έχει μέλλον στην Ελλάδα  και έπρεπε να νομοθετηθεί. Και μπράβο που το κάνατε.

Όμως, ένας προχώρησε, ξέρετε γιατί; Γιατί ο νόμος, όσο πρωτοποριακός ήταν για εκείνη την εποχή, ήταν απολύτως ατελής. Γιατί ήταν ατελής; Για τους εξής λόγους.

Πρώτον, γιατί δεν προέβλεπε τίποτα για τον  ξηρό ανθό, και ο προκάτοχός μου στο Υπουργείο Ανάπτυξης δεν μπορεί να μην είχε ακούσει ότι το βασικό προϊόν που πωλείται παγκοσμίως στην φαρμακευτική κάνναβη είναι ο ξηρός ανθός. Αν, λοιπόν, λες σε κάποιον να κάνει μία επένδυση από την οποία  δεν θα μπορεί να πουλάει παγκοσμίως το βασικότερο προϊόν, δεν έχει λόγο να την κάνει.

Άρα, ο νόμος άφηνε, πρώτον, ένα μεγάλο πρόβλημα εκτός. Εγώ θα δεχθώ ως επιχείρημα ότι ήταν ήδη εξαιρετικά γενναίος για την εποχή και δεν μπορούσατε ενδεχομένως πολιτικά να τον περάσετε. Μπορεί να συνέβαινε. Αλλά το βέβαιο είναι ότι αυτά είναι μία ατέλεια μεγάλη την οποία διορθώνει το σημερινό νομοσχέδιο.

Σε αυτό το κομμάτι του ξηρού ανθού άκουσα από εσάς σήμερα δύο βασικές κριτικές. Η μία κριτική που είπατε είναι γιατί να έχουμε τα 30γρ. συσκευασίας. Θα ήθελα πάρα πολύ να κάνετε αυτή την ερώτηση αύριο στον ΕΟΦ.

Θέλω να είμαι πάρα πολύ ειλικρινής μαζί σας, δεν συμφωνώ στα 30γρ. συσκευασίας. Ήταν πρόταση του ΕΟΦ και μάλιστα μετά από πολύ μεγάλη συζήτηση η οποία μας έφαγε και πάρα πολύ χρόνο.

Εάν όμως εσείς αύριο το θέσετε στον ΕΟΦ, μας απαντήσει ο ΕΟΦ και κρίνουμε ότι αυτό είναι λάθος, δεν έχω καμία διάθεση να το υπερασπιστώ. Θεωρώ πρόβλημα για την ανάπτυξη αυτού του κλάδου τα 30γρ. Αλλά από την άλλη δεν μπορώ και να προσπεράσω παντελώς αυτά που λέει η Επιτροπή του ΕΟΦ.

Όμως, βουλευτές είμαστε, κόμματα είμαστε, εμείς κυβερνάμε την Ελλάδα, δεν την κυβερνάει ο ΕΟΦ, αν στη συζήτηση -και θέλω και τη γνώμη του Κινήματος Αλλαγής σε αυτό – τα τρία κόμματα δούμε ότι αυτό είναι πρόβλημα και το συμφωνήσουμε να το ξαναδούμε μέχρι το τέλος της συνεδρίασης, δεν έχω καμία αντίρρηση, θέλω να είμαι καθαρός σε αυτό.

Είναι πάντως πρόταση του ΕΟΦ, επέμεινε ο ΕΟΦ, άρα, παρακαλώ πολύ τις σχετικές σας ερωτήσεις αύριο στον ΕΟΦ.

Δεύτερη κριτική είναι αν θα γίνεται χρήση και στην εγχώρια αγορά. Εδώ είναι λίγο πιο σύνθετο το ζήτημα. Είναι και θέμα κουλτούρας χώρας, είναι και θέμα ότι στην Ελλάδα έχουμε και το πρόβλημα της ψυχαγωγικής παράνομης παραγωγής κάνναβης σε διάφορα μέρη.

Ξαναλέω και θέλω να είμαι μαζί σας πάρα πολύ ειλικρινής: Εγώ δεν αφίσταμαι του επιχειρήματος που μου λένε κάποιοι, γιατί έχουν έρθει στο γραφείο μου, ότι: «γιατί εγώ να μην μπορώ να το πάρω και να το παίρνει ο ασθενής στη Γερμανία ή σε άλλη χώρα;»

Δεν είναι ένα επιχείρημα που με αφήνει και παγερά αδιάφορο, αλλά εν πάση περιπτώσει εμείς μέχρι εδώ μπορούμε να πάμε σήμερα.

Τώρα, γιατί λέμε, προσέξτε, να υπάρχει η δυνατότητα να κάνεις εξαγωγή προϊόντος χωρίς απαραίτητα να έχει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα; Πάλι διότι για να δώσουμε άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα σε διάφορα προϊόντα χρειαζόμαστε την έγκριση του ΕΟΦ.

Εκεί, όπως ξέρετε, σίγουρα το είχατε αντιμετωπίσει και εσείς όταν κάνατε το νόμο επί των ημερών σας, υπάρχει μία πολύ πιο, ας το πούμε έτσι, συντηρητική άποψη ως προς το ποια προϊόντα της φαρμακευτικής κάνναβης μπορούμε να θέσουμε σε λειτουργία γρήγορα.

Εμείς δεν μπορούμε να περιμένουμε πόσο καιρό θα ωριμάσει η υπηρεσία του ΕΟΦ για να εγκρίνει το Α ή το Β προϊόν όταν κάποιος έχει κάνει μία επένδυση στην οποία του λέει η Γερμανία, η Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο: εγώ θέλω, παραδείγματος χάριν, το σπρέι, ή θέλω το λάδι, ή θέλω κάποιο άλλο προϊόν και επειδή εμείς δεν έχουμε εγκρίνει από τον ΕΟΦ την άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα να μην μπορεί να το πουλάει στο εξωτερικό.

Γιατί καταλαβαίνετε αυτό θα ήταν καταστροφικό για τον επενδυτή που θα προσκαλέσουμε εδώ.

Άρα τι λέμε; Αν εσύ φέρεις άδειας εξαγωγής και κυκλοφορίας σε μία τρίτη χώρα, δηλαδή σου έχει πει μία άλλη χώρα «αυτό το προϊόν εγώ το θέλω να το διανείμω στα δικά μου φαρμακεία», αυτό, ακόμα και αν δεν έχει πάρει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, μπορείς να έχεις άδεια εξαγωγής για εκεί.

Τέτοιου είδους νομοθεσία υπάρχει, να ξέρετε, και στα γενόσημα φάρμακα. Λες πώς γίνεται γρήγορα και λαμβάνεται γρήγορα η άδειας εξαγωγής.

Άρα, θέλουμε με αυτό τον τρόπο να ρυθμίσουμε την δυνατότητα των επενδυτών, εάν βρίσκουν μία παραγγελία νόμιμη υπό όρους και προϋποθέσεις σε μία άλλη χώρα, να μπορούν να κάνουν αυτή την εξαγωγή, γι’ αυτό γίνεται αυτή η ρύθμιση.

Άρα, σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι το πνεύμα της συζήτησης σήμερα είναι στην πραγματικότητα πολύ συναινετικό ως προς το νομοσχέδιο.

Θέλω να απαντήσω σε άλλη μία κριτική, ως προς την καθυστέρηση, νομίζω ο κύριος Χαρίτσης είπε ότι κάναμε δύο χρόνια, αν δεν κάνω λάθος.

Θέλω να είμαστε πολύ ειλικρινείς. Το θέμα της φαρμακευτικής κάνναβης απασχόλησε πολύ και εμένα και τον Αναπληρωτή Υπουργό, τον κύριο Παπαθανάση, από την αρχή σχεδόν. Γιατί είδαμε από τη μία πλευρά ότι είχε μεγάλο ενδιαφέρον αλλά από την άλλη είχε μικρό αποτέλεσμα.

Μάταια ο κύριος Παπαθανάσης μετέβη με δική μου προτροπή, στο εξωτερικό – στη Μάλτα – για να δει πώς ακριβώς γίνεται εκεί η παραγωγή. Η Μάλτα προπορεύεται, έχει κάνει μεγάλη πρόοδο στην επεξεργασία του ανθού στην κάνναβη, και θέλαμε να δούμε τι είναι αυτό που έκανε η Μάλτα και προπορεύεται τελικά και ενώ εμείς πράγματι είχαμε ψηφίσει πρώτοι νόμο τελικά μας προσπέρασαν.

Γιατί, ξέρετε, πολλά πράγματα αλλιώς τα βλέπεις στην θεωρία και αλλιώς τα βλέπεις στην πράξη.

Άρα, δεν είναι ότι καθυστερήσαμε. Πρέπει να σας πω ότι ο νόμος για να φτάσει σήμερα εδώ χρειάστηκε εξαιρετικά εξαντλητική συζήτηση κυρίως με το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΦ. Δεν είναι μία συζήτηση που έγινε σε μία και δύο ημέρες.

Συστήθηκε ειδική Επιτροπή στον ΕΟΦ, ήλεγξε κάθε άρθρο του νόμου, συνέκρινε τη νομοθεσία όπως ισχύει σε διάφορες χώρες του κόσμου, γενικά προσπαθήσαμε να τηρήσουμε όσο μπορούσαμε πιο πολύ τη διαδικασία, για να έχουμε τελικά ένα νομοσχέδιο που θα έχει τη σύμφωνη γνώμη των υπηρεσιών και δεν θα είναι ένα νομοσχέδιο που θα μπορούσε κάποιος να μας κατηγορήσει ότι εμείς επισπεύδουμε γρηγορότερα από τους επενδυτές.

Αυτό, όπως καταλαβαίνετε, πήρε περισσότερο χρόνο. Δεν ήταν η βούλησή μας να φτάσουμε στα δύο χρόνια αλλά ήταν η βούλησή μας να τηρήσουμε μία διαδικασία για ένα προϊόν που είναι ευαίσθητο από τη φύση του και δεν άφηνε πολύ μεγάλα περιθώρια.

Για να μην μακρηγορώ, στην ακρόαση των φορέων αύριο θα διαπιστώσετε ότι με όλους τους φορείς που έχετε προσκαλέσει εμείς είχαμε διεξοδική συζήτηση και τα σχόλιά τους για το προτεινόμενο σχέδιο νόμου είναι εξαιρετικά θετικά, περισσότερο κλίνουν ορισμένοι προς αυτά που είπατε εσείς, κύριε Χαρίτση, δηλαδή στο πιο, ας το πούμε έτσι, γενναίο βήμα προς την κάνναβη, παρά από την άλλη μεριά στο πιο συντηρητικό.

Αλλά με όλους ήμαστε σε διαρκή συζήτηση και νομίζω εξαντλητική για να φτιάξουμε ένα νόμο που λειτουργεί. Ο στόχος μας είναι ο νόμος που θα ψηφίσουμε να δώσει την δυνατότητα να ξεκινήσουν πραγματικές επενδύσεις.

Ως προς την γη υψηλής παραγωγικότητας που είπατε, ξεκαθαρίζω καθάρισμα ότι υπάρχει στο νομοσχέδιο μεταβατική διάταξη, όσοι έχουν πάρει άδεια μέχρι τώρα σε τέτοια γη, δεν θα αλλάξουν χώρο. Όμως, ως προς την γενική αρχή η κάνναβη η φαρμακευτική είναι ένα προϊόν που καλλιεργείται μέσα σε υδροπονικά θερμοκήπια, άρα δεν έχει ανάγκη γης υψηλής παραγωγικότητας.

Εμείς προσπαθούμε, όπως παραδείγματος χάριν στην ενέργεια με τα φωτοβολταϊκά, να διασώσουμε κομμάτια από τη γη υψηλής παραγωγικότητας για τους αγρότες και τις μελλούμενες γενιές.

Άρα, υπό τη έννοια αυτή, όπως λέμε, το 1% μπορεί να γίνει φωτοβολταϊκά σε γη υψηλής παραγωγικότητας γιατί θέλουμε να μείνει αυτή η γη για καλλιέργεια, το ίδιο σκεφτήκαμε και στην κάνναβη ότι αφού καλλιεργείται σε υδροπονικό θερμοκήπιο, μπορεί να μην έχει το καλύτερο χωράφι, αφού ούτως ή άλλως θα είναι βιομηχανική στην πραγματικότητα η παραγωγή του, δεν είναι στο χωράφι.

Ένα τελευταίο σχόλιο μόνο. Κύριε  Αρσένη, νομίζω μπερδευτήκατε. Όλο το σχόλιο που κάνατε για το πρόσημο πάνω από το 06 και τα λοιπά είναι για την βιομηχανική κάνναβη, δεν είναι για τη φαρμακευτική κάνναβη, είναι άλλο προϊόν και άλλο νομοσχέδιο. Εδώ μιλάμε για τη φαρμακευτική κάνναβη άρα η ομιλία σας πολύ συμπαθητική, αλλά εκτός θέματος».

-> Ακολουθήστε το GreekNews.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αφήστε ένα σχόλιο:

Please enter your comment!
Please enter your name here